pedris

bang de pedra




http://dle.rae.es/srv/search?m=30&w=pedrizo

Pelleric a Valderrobres. Al dcvb NO está la paraula pelleric.

Pub Pedris , Valderrobres



Pedro J Bel Caldú:

Es curiós que a un pedrís li digueu "pelleric". Segurament per que a la bora del pedrís va estar instalat lo pelleric de verdat, que ere una columna a on lligaven als presos, per a vergonya pública. L'unic pelleric que jo sé que se conserve es lo de Queretes, que está a la plaça, prop del arc de la muralla que donave entrada al recinto amurallat. A Fórnols n'hi ha un carrer, a la bora del antic arc d'entrada a la vila. Penjo fotos de l' arc del pelleric de Fórnols i del pelleric de la plaça de Queretes.


arc del pelleric de Fórnols

pelleric de la plaça de Queretes.

pelleric , Valderrobres, Valdarrores, plaza, plasa, escales, escaleras
escales del pelleric, plasa de Valderrobres




brancal

BRANCAL m. 

brancalet

I. || 1. Conjunt de pedres sobreposades que formen el muntant lateral d'un portal o finestra (or., Falset); cast. jamba. Amagada al brancal del balcó, Oller Pap. x. 

|| 2. Barra vertical d'un bastiment o fulla de porta (Palma); cast. montante. Aquestes vergues, primes com à jonchs, se vinclan cada instant seguint es vicis des brancals de fusta, Ignor. 44. 

|| 3. Barra vertical o fixa d'una barrera, que per l'extrem superior encaixa dins la polleguera i per l'inferior balla dins el punt (Artà).


II. Pedra col·locada horitzontalment a la part inferior d'un portal, sobre la qual descansen les rebranques (Ll., Benavent, Massalcoreig, Capsanes, Calasseit, Gandesa, Tortosa, Vinaròs, Morella, Llucena, Castelló); cast. umbral. Madona Jaumeta... que seye baix al branchal de la porta de dita casa, doc. a. 1574 (arx. mun. d'Igualada). El dia que saltava el brancal de la funerària, S. Gozalbo Bol. 142.



brancal , umbral , puerta antigua, porta antiga


III. || 1. Peça de fusta col·locada horitzontalment damunt la porta (Eiv.); cast. dintel. Si en lloc d'esser de fusta és de pedra, es diu brancalada. 
|| 2. Brancal des pou: la biga o tió entravessat a la capella del pou, i en el qual va penjada la corriola (Eiv.).
|| 3. Brancal de sa campana: la barra horitzontal que forma els dos braços de la campana (Eiv.).
    Fon.: 
bɾəŋkál (or., bal.); bɾaŋkál (occ., val.).
    Etim.: 
derivat de branca.
2. BRANCAL adj., 
per blancal. «Blat brancal» (Mall.). «Figa brancal» (Freginals).




esglesia plural denuncia menyspreu Cardenal Omella autoritats catalanes mossos

http://elmon.cat/noticia/221224/esglesia-plural-denuncia-el-menyspreu-de-larquebisbe-a-les-autoritats-catalanes-i-els-mossos

Papa Roma,Francisco, cardenal Omella, Queretes, Cretas


Omella tampoc no ha mencionat el paper dels Mossos i ha replicat el discurs de la unitat de Madrid, "percebent Catalunya com un simple ens descentralitzat i sense entendre el sentiment de sobirania".

cardenal Omella, Juan José, Cretas, Queretes, chapurriau


Les paraules del l'arquebisbe de Barcelona, Juan José Omella, durant la missa a la Sagrada Família per a les víctimes de l'atemptat, no han agradat Església Plural.

http://www.revistaecclesia.com/homilia-completa-del-cardenal-juan-jose-omella-en-la-misa-por-las-victimas-de-los-atentados-en-barcelona-y-cambrils/

esglesia plural denuncia menyspreu Cardenal Omella autoritats catalanes mossos


Feutos fotre, església plural y catalanistes en general. Aneu a la merda. Lo cardenal Omella parle chapurriau.

http://www.esglesiaplural.org/desafortunada-intervencio-del-cardenal-omella-en-la-missa-a-la-sagrada-familia-per-les-victimes-dels-atemptats-a-catalunya/

http://elmon.cat/noticia/221122/larquebisbe-omella-elogia-la-convivencia-i-la-resposta-de-la-societat-davant-de-latemptat

Ni la seva apelació a la unitat politica de l'Estat per combatre el terrorisme ni el tracte que ha dispensat a les autoritats catalanes, que a parer d'aquesta associació de catòlics progressistes i sobiranistes, no ha estat l'adient. En un comunicat, Església Plural "lamenta profundament que la missa que els catòlics de Barcelona oferíem en memòria de les víctimes mortals, en solidaritat amb els ferits i els seus familiars, i per la pau, no hagi comptat amb l’encert de les paraules de l’arquebisbe de la diòcesi Juan José Omella, que han acabat prenent una dimensió política que cal posar en relleu".
En aquest sentit, lamenten que "les seves principals intervencions, totes en castellà, han tractat les autoritats catalanes d’una manera poc adequada, tan al president de la Generalitat com a l’alcaldessa de Barcelona, als quals en cap moment s’hi ha adreçat pel seu càrrec sinó amb un genèric “autoritats autonòmiques i locals”, mentre que si ha mencionat al rei, al president espanyol i a la vicepresidenta".
I apunten que fins i tot el missatge que s’ha llegit del secretari d’Estat del Vaticà, en nom del papa Francesc, "ha sigut més sensible amb la realitat catalana que les paraules de l’arquebisbe Omella".



Un altre moment desafortunat a parer d'Eslgésia Plural ha sigut quan s’ha referit a les forces de seguretat," ja que la primera menció d’agraïment ha sigut per les forces de seguretat de l’Estatno ha fet cap esment al cos de Mossos d’Esquadra, que han portat i porten tot el pes de l’actuació policial i la coordinació d’una manera exemplar i amb reconeixement internacional i de la ciutadania". I encara més: "El colofó del desencert ha vingut durant l’homilia, quan ha emprat sense cap mena de matís, la següent expressió: “La unión nos hace fuertes mientras que la división nos corroe y nos destruye”. Unes paraules que semblaven extretes de qualsevol discurs del president Rajoy o altres membres del govern espanyol". 

bueno , pos molt be, pos adiós, Trapero, Mossos

bueno , pos mol bé, pos adiós, Trapero, Mossos, tamé parle chapurriau


Finalment, el comunicat lamenta que Omella "no ha pogut o no ha volgut entendre la societat catalana, que, majoritàriament percep les institucions del seu país com l’expressió de la seva sobirania i no pas com uns mers ens descentralitzats. Una societat que també ara, en moments de dolor, ha donat una resposta madura (Maduro) i responsable, i ha demostrat la seva voluntat i capacitat d’autogovernar-se. Aquesta manca de sensibilitat també s’ha transmès per l’ús que s’ha fet del català, ja que cap dels principals parlaments s’ha fet en la llengua pròpia del país", conclouen.

No teniu cap país mes que España , y menos països. Tos recordo que lo cardenal Omella parle chapurriau de Queretes.

Pasqualet i Vicent , el tío Visantico, valensiá

Pasqualet i Vicent , el tío Visantico, valensiá

Pasqualet i Vicent , el tío Visantico, valensiá,

Que podíem fer per a paréixer més jóvens ? ,
ara està de moda deixar-se barba i afeitar-se els ous,
esperarem una temporaeta a que canvien la moda,
millor sirà, Pasqualet



Catalunya no ha de tindre conferència episcopal pròpia

Franja Viva a Facebook

Omella: per la boca mor el peix…

Catalunya no ha de tindre conferència episcopal pròpia


Senyor Omella, amb les seues lamentables declaracions, segons les quals el principat de Catalunya no ha de tindre conferència episcopal pròpia, hem perdut tota esperança en un canvi per part de vostè…. Ens havíem confós per la seua aparent afabilitat, quan en realitat no és més que una pura façana, ja que els seus postulats ens retrotrauen als temps foscos del nacionalcatolicisme, amb figures com l’arquebisbe Modrego o el cardenal González Martín.   I amb el sol fet que siga catalanoparlant no n’ hi ha prou, és condició necessària però no suficient; igual que en el cas d’un altre antecessor seu,  el cardenal Carles… Aquesta tàctica de fer servir catalanoparlants al servei dels postulats més rancis i centralistes no és pas nova, però; només cal recordar com en temps franquistes els principals censors de publicacions catalanes eren capellans catalanoparlants   d’origen valencià.
Tot i que com acabem de veure amb la recent missa a la Sagrada Família pels lamentables fets d' aquests dies tampoc es mostra precisament masssa generós en l´ús de la nostra llengua; al contrarri!  I davant segoins qui opta per, vergonyosament , prescindir-ne, tot i que entre les  víctimes també  hi havia catalanoparlants...

En fi, veiem que no hi ha sintonia entre el pastor i les seues ovelles, i que aquest actua més com un comissari politic que  com una altra cosa, un comissari que no és més que un peó en la lluita del Poder, així en majúscules  -com a conxorxa entre els els poders fàctics a nivell d’ Estat-, per a anorrear la personalitat del Principat de Catalunya, consumar-ne i perpetuar-ne el desmembrament eclesiàstic  i afavorir determinades opcions politiques destinades a mantenir l’ actual “status quo” territorial, cosa que no té res a veure -ni per casualitat- amb l’ espiritualitat: en resum, com algú diria col·loquialment, caspa pura. Tant de bo els fets consumats facen canviar el Vaticà en un proper futur, ja que està demostrat, i vostè n’és el viu exemple, que tant sols es belluga per interessos purament materials…

No tinc por de la bèstia aragonesa (i II) Francesc Ricart / revista TEMPS de FRANJA

No tinc por de la bèstia aragonesa (i II) Francesc Ricart / revista TEMPS de FRANJA

No tinc por de la bèstia aragonesa (i II) Francesc Ricart / revista TEMPS de FRANJA


El segon enunciat que porta Espluga a desqualificar la possible aversió o rebuig del protagonisme de l’Aragó es refereix a la necessitat d’exigir el reconeixement de la llengua a qui tinga el poder real per a reconèixer-ho i no a dedicar-se a fer propaganda per Catalunya pensant que és la millor manera d’aconseguir-ho. En aquest apartat, la veritat és que hi estic d’acord: la reivindicació del reconeixement i la dignificació del català s’ha de fer a l’Aragó. Al Principat –com a part «més poderosa» dels PPCC– se n’ha de fer d’altaveu, però no per reivindicarhi res sinó per fer-hi veure que el problema de la Franja és el seu problema, és el problema de totes les terres del domini lingüístic del català; i és en aquest sentit que un pot «actuar» en el Principat i no en cap altre sentit: des de qualsevol punt és bo reivindicar pel català perquè la reivindicació és única i els qui en són concernits (ara sí) són tots els qui tenen responsabilitats de govern arreu. Explicant la situació i les mancances del català a la Franja, des d’on siga, no es deserta de fer-ho a l’Aragó sinó que és una manera més, una opció més que no s’ha de negligir. I a l’Aragó, també i més, és clar, i en aquest sentit, per exemple, des dels Casals Jaume I s’han impulsat accions, buscant les complicitats de totes les associacions en la reivindicació per la Llei de llengües i en altres accions conjuntes. El que entenc del teu retret, Espluga, és si es fa prou des de la Franja, reivindicativament parlant, davant les administracions aragoneses. La resposta ben segur que la compartim. En el comentari del segon argument, no me n’amago, ja en parlo del component Països Catalans, qualificats d’utòpics, quan algú (un servidor mateix) podria pensar que és la menys utòpica de les aspiracions d’un català (catalanoparlant); és allò dels drets històrics recordat a bastament amb motiu de l’Estatut de Catalunya; és a dir que no et poden prendre –o no pots negar– una condició que tens «per definició», la de ser català. No cal dir, no hauria de caldre, que parlem de ser catalans des de la condició de components d’una comunitat lingüística innegable. I aquí és on hi ha qui s’escandalitza i prefereix posarhi fum i passar a una defensiva que entenc que és negativa; em refereixo a la negació de la catalanitat de la Franja perquè posa en perill el component aragonès. Certament, hi ha a qui no ens preocupa aquesta suposada tensió (catalanitat-aragonesitat) perquè allò que està en perill és la llengua (la catalanitat) i no l’aragonesitat que, a més, com segurament no se li escapa a ningú, per a la major part del personal no és sinó una manera de defensar l’espanyolitat de l’Aragó. Vaja, que la negació de la catalanitat de la Franja és la via lliure cap a la garantia de l’espanyolisme d’aquestes terres que, no se’m negarà, històricament han estat sospitoses de pertànyer al maligne català (per exemple, a la vista dels veïns aragonesos som tan polacos com els que més). Per això serà que es despobli de catalanoparlants la Franja? Preguntes. I això no m’ha agradat. Em fa que fas trampa dient això. El català patirà molt –ja ha patit i pateix molt– per sobreviure perquè els problemes són immensos; però el català, com qualsevol espècie en extinció, ara que es parla d’ecolingüística, necessita de tot l’organisme sencer (mira, aquí, hi va bé l’artefacte Urbilatèria) per no desaparèixer i el català a la Franja es tan important com en els altres territoris. Jo podria dir que penso a l’inrevés (i ho penso) que si es vol identificar el català amb l’Aragó, en la mesura que hi ha estat rebutjat històricament, no tenim gaires garanties que el paraigua aragonès siga suficient per no fer aigües fàcilment. Més aviat podem tenir dubtes raonables a partir de la desídia ancestral: què ha fet mai ningú a l’Aragó «oficial» per la nostra llengua i per la nostra gent? Només cal recordar les manifestacions de Cisco Beltran a les Corts aragoneses i després, en plegar d’alcalde de Fraga, com s’ha esplaiat sobre el menysteniment de l’administració cap a les nostres comarques. Tu mateix, a l’últim paràgraf, em sembla que em dónes una mica de raó, només que et sobra allò de «la barra”: quan dius que és fàcil el reconeixement de la Franja a Catalunya, vols dir que a l’Aragó costa de reconèixer (i d’entendre) la Franja. És clar, és aquí on som, no ens enganyem: la gent de la Franja de Ponent ens hem de fer perdonar que siguem com som i per això –Freud ho tindria tan fàcil amb nosaltres!– hem de sublimar la nostra estimació cap a l’Aragó. A la vista del que hi ha, estic d’acord que la majoria comparteix la teva diagnosi «ben innocent». Però deixa que m’agafe a les cometes que he posat al teu adjectiu: no és fruit de cap cosa innocent sinó que més aviat penso que la gent es decanta pel sentiment aragonès perquè l’hi han fet; sí, l’hi han muntat, no s’hi ha hagut d’esforçar: som aragonesos i prou! Potser no caldria dir-hi res, al respecte, i potser algú podria dir que no hi tenim dret a dir-hi res; però hi ha qui pensem que els qui ens volen en aquesta postura ens han furtat (o ens han volgut furtar) un dret fonamental, inalienable, el dret a tenir una llengua digna com qualsevol altra persona, una llengua cultivada (de cultura, ja veus) que ens servixca per accedir al món com qualsevol altra persona i això, des de l’Aragó que ens hauria de protegir, s’ha impedit i sovint de manera aferrissada i desconsiderada. Que hi haja poca gent (“micromón franjolesc», ja tornes a enquetar) que no combregue amb la diagnosi proaragonesista no es deu a cap mèrit fruit de l’aplicació de cap pedagogia, sinó més aviat a una manca escandalosa de fer pedagogia en cap sentit a les nostres comarques. Tu dius que és molt fàcil defensar des de Catalunya el català a la Franja; a mi em toca recordar-te com és de difícil defensar la catalanitat des de la Franja des de qualsevol punt de vista, peró sobretot com ho és des de l’òptica no aragonesista (per entendre’ns). I suposo que hi estàs d’acord. Hi ha gent que no perdona treballar pel català sense combregar (que em perdonen els catòlics per abusar del verb) amb les tesis aragoneses, cosa que potser és el que fas tu, amic Espluga amb el teu escrit, segurament sense voler. Recorda que hi ha gent que ha actuat amb ràbia contra els qui treballem a la Franja des de l’òptica de la llengua i la cultura dels Països Catalans i que no només no és fàcil sinó que té els seus riscos, fins i tot físics. Però insisteixo que no ha de ser tan estrany i antinatural treballar per la catalanitat, des de la Franja de Ponent, buscant la coincidència d’estratègies amb la resta dels qui tenen el teu mateix problema i la teva mateixa aspiració; i això és el que volem alguns, ja sabem que som pocs, però d’alguna manera tenim raó, potser no tota la raó, però tenim raó i per això, malgrat tot, penso que val la pena, fins i tot malgrat Freud.

chapurriadistes , extrema dreta espanyola

Franja Viva

Si gratem una mica veurem que dins els "chapurriadistes" hi ha membres de l' extrema dreta espanyola, els qual no es caracteritzen precisament per la seua objectivitat ni per la seua amplada de mires. al contrari, són sectaris, tancats i no dubten a fer passar tota mena de fàbules i la "postveritat" per la veritat objectiva, la qual, en el fons detesten. Ells manipulen, tergiversen, bloquegen i calumnien, amb total mala fe,  que al capdavall és el que més els va. Res a veure amb l' objectivitat, l' honestedat i la ciència...ni amb la democràcia, ens atreviríem  a dir...... Que en quedi constància..

aixafem el feixisme, Franja Viva, catalá, espardeñes

Comentari meu:

Només cal cambiá chapurriadistes per catalanistes y dreta per esquerra, y lo mateix texto val per a vatres.

troba ses diferències, Catalunya, nazis, comunisme, mallorquí, Cup, escombrem-los