pillo , pilla

PILLO, PILLA m. i f. i adj. 



Pillet, murriMay m'ho hauria cregut, que arribés a ser tant pillo!, Pons Auca 218.

Dos granerés més pillos que un gat negre, Ignor. 8.
    Fon.: 
píʎu (or., men., eiv.); píʎo (occ., val., mall.).
    Etim.: 
pres del castellà pillo.



 pillar

agarrá a Beseit y atres pobles

|| 1. Agafar una persona o cosa vencent resistència; robar; prendre (allò que fuig, que és guardat, que no es vol deixar agafar, etc.); cast. pillar. Ja hey estarà satisfeta | si arriba a pillar es negret, Penya Poes. 258. «Els lladres varen anar al mas i varen pillar moltes gallines». a) Pillar sa baldufa: agafar-la d'en terra, mentres balla (Muro).—b) Prendre una carta del munt que hi ha damunt la taula de joc, després de jugar-ne una de les que es tenen en la mà. 
|| 2. (vulg.) Agafar o prendre, en general (Benavarre, Maestr.); cast. coger, tomar. «Si pillo una verga, te poso blau» (Maestrat). «Hem pillat el tren de les sis i mitja». 
|| 3. Faltar, deixar d'assistir a un lloc d'obligació, com l'escola, la missa, etc. (Men.); cast. hacer novillos. Si és a missa, may hey va. | —Això no ho cregueu, mon pare, | perque lo que és jo, fins ara, | poques n'hi he vistes pillar, Benejam FyF, acte i. «No pillis s'escola, que tanmateix ho sabré!»
|| 4. Beure (en llenguatge d'argot). No tens res per pillar, Vallmitjana, «La Xava», 23 (ap. BDC, vii, 52).
    Fon.: 
piʎá (or., occ., bal.); piʎáɾ (val.).
    Etim.: 
del cast. pillar o de l'it. pigliare, mat. sign. || || 1, 2.



roín ,roína

roín , roína es una persona dolenta en catalá , mala en castellá.

roín , roína es una persona dolenta en catalá , mala en castellá.


Yo estic dolén es jo estic malalt en catalá , yo estoy enfermo en castellá

ROÍ ROÍN, -ÏNA (o -ÍNadj. 
|| 1. Miserable, escàs de qualitats; raquític (mall.); cast. mezquino, ruín. Arnaut se trobà en son lit roy [sic] e mesquí e pobre, Eximenis Terç, c. 111. Jo, en que sia petit y roí, hi voldria un arrap, ab vós, Alcover Rond. ii, 30. La Natura per tu es demostrà molt ruïna, Bergue Fables 81. 
|| 2. Dolent, que no és bo (en sentit material o moral); cast. malo. Evitar de dir... cosa ruina per dir ruín cosa, Pau Regles 216. Veureu les estranyes e roines viandes, Llull Blanq. 6. Una vil hosta, royn, disposta a puteria, Spill 3284. Moltes voltes li esdeué que elegeix lo més rohín, Tirant, c. 86. Deueu tenir rohín luquet, Somni J. Joan 262. O és de la metcha roín lo cotó, Proc. Olives 440. La major part dels dits caualls esser molt ruhins, doc. a. 1576 (BSAL, vii, 48). Ruhín bugada se ha fet, Pou Thes. Puer. 152. Guarda-los bé de tentacions indignes, de pensaments rohins, Llorente Versos, i, 167. Ell ha estat roí sempre, Casp Proses 105. Propi dels darrers dies de l'hivern que són els més roïns, Valor Rond. ii, 52. En aquest sentit tan ample, de ‘dolent’ en general, roí roín s'usa a tot el País Valencià. 


|| 3. Xiscló, cavall que només té un testicle (Barc., ap. BDC, xxii, 199).
Roí (escrit també Ruí Rohí): llin. existent a Hostalric, Peratallada, Maçanet de la S., Vilanant, Calella, Mataró, Terrassa, etc.


    Refr.
—a) «A roí, roí i mig»: significa que quan algú vol obrar de manera indecorosa, cal que trobi algú altre que el tracti a ell de la mateixa manera.—b) «Parlant del roí, vet-el-aquí»: es diu quan, parlant d'algú que estava absent, compareix aquest per casualitat.—c) «Roí amb roí, que així casen a Masquefa»: vol dir que convé que els matrimonis es facin entre persones de la mateixa classe social perquè siguin ben avinguts.—d) «Qui és roín en sa casa, roín serà allà on vaja»: significa que per a mostrar bona educació davant els altres, cal observar les regles de l'educació en privat (val.).—e) «Més val poc i bo, que molt i roín» (val.).—f) «Més val roín conegut, que bo per conèixer» (val.).—g) «Roín vindrà, que bo et farà»: vol dir que quan ens queixem d'algú que ens sembla dolent, hem de tèmer que sigui substituït per un altre que sigui pitjor.—h) «El porc més roín menja el millor aglà»: es refereix a aquells que obtenen càrrecs o honors que no mereixen.


    Var. form.: 
roví, -ina (Una gent tan baixa i tan rovinaAlcover Cont. 303).
    Fon.: 
roí, roín, ruí, ruín (val.); roví (mallorquí).
    Intens.: 
roïnàs, -assa; roïnet, -eta; roïnot, -ota; roïníssim, -íssima.
    Etim.: 
d'una forma de llatí vg. *ruīnus, mat. sign. ||1, 2, bastida damunt ruīna.

pelleric

Segurament per que a la bora del pedrís va estar instalat lo pelleric de verdat, que ere una columna a on lligaven als presos, per a vergonya pública. L'unic pelleric que jo sé que se conserve es lo de Queretes, que está a la plaça, prop del arc de la muralla que donave entrada al recinto amurallat. A Fórnols n'hi ha un carrer, a la bora del antic arc d'entrada a la vila. Penjo fotos de l' arc del pelleric de Fórnols i del pelleric de la plaça de Queretes.






El pelleric servia para castigar a la gente que había cometido algún delito, sobretodo "robos": atado a dicha piedra, junto al objeto robado, era motivo de burla de los que por allí pasaban, en especial en horas de misa, ya que la iglesia se encuentra frente a la piedra.

http://www.rutasjaumei.com/epoca-Jaume-I/7-260/el-pelleric.php


El pelleric (en Castilla picota, en Francia pilori, en Italia berlina) era una columna donde los delincuentes permanecían un tiempo amordazados, expuestos a la vergüenza pública, independientemente de que después se les aplicase, o no, la pena capital. Las expresiones estar en la picota o poner en berlina significan aún ‘hallarse en una situación incómoda o comprometida’.
El pelleric solía estar situado en la entrada del pueblo y, además de su función punitiva, era símbolo de poder en la villa.

http://cullamagicaymedieval.es/leyendas/el-pelleric/

junto a la Iglesia mayor, encontramos unos de los lugares más enigmáticos de Culla. El Pelleric (picota)

Paseando por las callejuelas de Culla, junto a la Iglesia mayor, encontramos unos de los lugares más enigmáticos de Culla. El Pelleric (picota).Era un lugar de escarmiento para los ladrones con hurtos menores o malhechores en la Edad Media. Se trata de una columna de  piedra donde se ataba a los condenados, se rodeaba sus gargantas con un collar de hierro (argolla) que estaba unido a este mediante una cadena, quedando expuestos a la burla y humillación de la gente del pueblo.Casi siempre, sobre el condenado, o junto a él, se colocaba un escrito que indicaba el delito que había cometido.


llépol

LLÉPOL, LLÉPOLA 

laminero 



I. || 1. LlaminerJa no deuria esser tan enfrú ni tan lépol per lo plaer que atroba menjant e bevent, Llull Cont. 129, 28. D'uns gats que y ha lépols me sembla que sia,Proc. olives 289. Al pedre la dolsa mel, | de la qual tan llépol fon, Llorente Versos, ii, 212. 


|| 2. Molt agradable al gust; cast. apetitoso. Vianda llépola, menjar gormant,Lacavalleria Gazoph. «Les cireres són molt llépoles». «No hi ha res més llépol per als menuts que els caramels». Raïm llépol: raïm que es destina a esser menjat i no a fer-ne vi (Gandesa). 


|| 3. Prompte per a pegar, per a escometre hostilment (Ulldecona). «Tens les mans molt llépoles»: tens les mans propenses a agredir.
II. m. Falca de ferro per a estellar soques (Binissalem).


    Loc.

Més llépol que ses serps: es diu d'una persona molt llépola (Mallorca).
    Fon.: 
ʎépuɫ (or., Sóller, men., eiv.); ʎépoɫ (occ., val., mall.).
    Etim.: 
derivat de llepar.

pedris

bang de pedra




http://dle.rae.es/srv/search?m=30&w=pedrizo

Pelleric a Valderrobres. Al dcvb NO está la paraula pelleric.

Pub Pedris , Valderrobres



Pedro J Bel Caldú:

Es curiós que a un pedrís li digueu "pelleric". Segurament per que a la bora del pedrís va estar instalat lo pelleric de verdat, que ere una columna a on lligaven als presos, per a vergonya pública. L'unic pelleric que jo sé que se conserve es lo de Queretes, que está a la plaça, prop del arc de la muralla que donave entrada al recinto amurallat. A Fórnols n'hi ha un carrer, a la bora del antic arc d'entrada a la vila. Penjo fotos de l' arc del pelleric de Fórnols i del pelleric de la plaça de Queretes.


arc del pelleric de Fórnols

pelleric de la plaça de Queretes.

pelleric , Valderrobres, Valdarrores, plaza, plasa, escales, escaleras
escales del pelleric, plasa de Valderrobres




brancal

BRANCAL m. 

brancalet

I. || 1. Conjunt de pedres sobreposades que formen el muntant lateral d'un portal o finestra (or., Falset); cast. jamba. Amagada al brancal del balcó, Oller Pap. x. 

|| 2. Barra vertical d'un bastiment o fulla de porta (Palma); cast. montante. Aquestes vergues, primes com à jonchs, se vinclan cada instant seguint es vicis des brancals de fusta, Ignor. 44. 

|| 3. Barra vertical o fixa d'una barrera, que per l'extrem superior encaixa dins la polleguera i per l'inferior balla dins el punt (Artà).


II. Pedra col·locada horitzontalment a la part inferior d'un portal, sobre la qual descansen les rebranques (Ll., Benavent, Massalcoreig, Capsanes, Calasseit, Gandesa, Tortosa, Vinaròs, Morella, Llucena, Castelló); cast. umbral. Madona Jaumeta... que seye baix al branchal de la porta de dita casa, doc. a. 1574 (arx. mun. d'Igualada). El dia que saltava el brancal de la funerària, S. Gozalbo Bol. 142.



brancal , umbral , puerta antigua, porta antiga


III. || 1. Peça de fusta col·locada horitzontalment damunt la porta (Eiv.); cast. dintel. Si en lloc d'esser de fusta és de pedra, es diu brancalada. 
|| 2. Brancal des pou: la biga o tió entravessat a la capella del pou, i en el qual va penjada la corriola (Eiv.).
|| 3. Brancal de sa campana: la barra horitzontal que forma els dos braços de la campana (Eiv.).
    Fon.: 
bɾəŋkál (or., bal.); bɾaŋkál (occ., val.).
    Etim.: 
derivat de branca.
2. BRANCAL adj., 
per blancal. «Blat brancal» (Mall.). «Figa brancal» (Freginals).




esglesia plural denuncia menyspreu Cardenal Omella autoritats catalanes mossos

http://elmon.cat/noticia/221224/esglesia-plural-denuncia-el-menyspreu-de-larquebisbe-a-les-autoritats-catalanes-i-els-mossos

Papa Roma,Francisco, cardenal Omella, Queretes, Cretas


Omella tampoc no ha mencionat el paper dels Mossos i ha replicat el discurs de la unitat de Madrid, "percebent Catalunya com un simple ens descentralitzat i sense entendre el sentiment de sobirania".

cardenal Omella, Juan José, Cretas, Queretes, chapurriau


Les paraules del l'arquebisbe de Barcelona, Juan José Omella, durant la missa a la Sagrada Família per a les víctimes de l'atemptat, no han agradat Església Plural.

http://www.revistaecclesia.com/homilia-completa-del-cardenal-juan-jose-omella-en-la-misa-por-las-victimas-de-los-atentados-en-barcelona-y-cambrils/

esglesia plural denuncia menyspreu Cardenal Omella autoritats catalanes mossos


Feutos fotre, església plural y catalanistes en general. Aneu a la merda. Lo cardenal Omella parle chapurriau.

http://www.esglesiaplural.org/desafortunada-intervencio-del-cardenal-omella-en-la-missa-a-la-sagrada-familia-per-les-victimes-dels-atemptats-a-catalunya/

http://elmon.cat/noticia/221122/larquebisbe-omella-elogia-la-convivencia-i-la-resposta-de-la-societat-davant-de-latemptat

Ni la seva apelació a la unitat politica de l'Estat per combatre el terrorisme ni el tracte que ha dispensat a les autoritats catalanes, que a parer d'aquesta associació de catòlics progressistes i sobiranistes, no ha estat l'adient. En un comunicat, Església Plural "lamenta profundament que la missa que els catòlics de Barcelona oferíem en memòria de les víctimes mortals, en solidaritat amb els ferits i els seus familiars, i per la pau, no hagi comptat amb l’encert de les paraules de l’arquebisbe de la diòcesi Juan José Omella, que han acabat prenent una dimensió política que cal posar en relleu".
En aquest sentit, lamenten que "les seves principals intervencions, totes en castellà, han tractat les autoritats catalanes d’una manera poc adequada, tan al president de la Generalitat com a l’alcaldessa de Barcelona, als quals en cap moment s’hi ha adreçat pel seu càrrec sinó amb un genèric “autoritats autonòmiques i locals”, mentre que si ha mencionat al rei, al president espanyol i a la vicepresidenta".
I apunten que fins i tot el missatge que s’ha llegit del secretari d’Estat del Vaticà, en nom del papa Francesc, "ha sigut més sensible amb la realitat catalana que les paraules de l’arquebisbe Omella".



Un altre moment desafortunat a parer d'Eslgésia Plural ha sigut quan s’ha referit a les forces de seguretat," ja que la primera menció d’agraïment ha sigut per les forces de seguretat de l’Estatno ha fet cap esment al cos de Mossos d’Esquadra, que han portat i porten tot el pes de l’actuació policial i la coordinació d’una manera exemplar i amb reconeixement internacional i de la ciutadania". I encara més: "El colofó del desencert ha vingut durant l’homilia, quan ha emprat sense cap mena de matís, la següent expressió: “La unión nos hace fuertes mientras que la división nos corroe y nos destruye”. Unes paraules que semblaven extretes de qualsevol discurs del president Rajoy o altres membres del govern espanyol". 

bueno , pos molt be, pos adiós, Trapero, Mossos

bueno , pos mol bé, pos adiós, Trapero, Mossos, tamé parle chapurriau


Finalment, el comunicat lamenta que Omella "no ha pogut o no ha volgut entendre la societat catalana, que, majoritàriament percep les institucions del seu país com l’expressió de la seva sobirania i no pas com uns mers ens descentralitzats. Una societat que també ara, en moments de dolor, ha donat una resposta madura (Maduro) i responsable, i ha demostrat la seva voluntat i capacitat d’autogovernar-se. Aquesta manca de sensibilitat també s’ha transmès per l’ús que s’ha fet del català, ja que cap dels principals parlaments s’ha fet en la llengua pròpia del país", conclouen.

No teniu cap país mes que España , y menos països. Tos recordo que lo cardenal Omella parle chapurriau de Queretes.