Quals no deuen esser cavallers.
E com aço fer be nos puga es en dues maneres: la una de fet et laltrade raho. E la de fet es quan los homens no han compliment de ço que han mester pera ferles. E çoque ve per raho es con han dret perque les deuen fer. E jassia que aços avenga en totes coses emperosenyaladament sesdeve molt en fet de cavalleria: axicom raho veda que dona no pot fer cavaller ni hom de religio per tal com no han a metre lurs mans en fets de batalles ni aytantpoch pot fer cavaller lom qui es fora de son sen ni aquell qui no ha edat per tal com no han compliment de sen pera entendre ço que fan. E axi meseix veda que no sia fet cavaller hom pobre si donchs aquell qui la a fer cavaller primerament no li dona cosa ab que puga viure et tenir estament de cavalleria: car tengueren et volgren losantichs que no era rahonable cosa que honor de cavalleria que es ordenada pera dar et pera fer be fos posada o dada a hom que hagues a mendicar abaquella ni fer vida deshonrada ni axi meseix que hagues a emblar ni a fer cosa perque meresques soferirpena la qual es ordenada contra vils malfeytors: ni deu esser fet cavaller aquell qui es minvat de sa persona o de sos membres en manera que en guerra nos poguesajudar de les armes: e encara deim que no deu esser cavaller hom qui en sa persona us de mercaderia. E axi meseix no deu esser fet ni deu fer cavaller hom qui manifestament siatraydor o bare o dat per aytal en juhini hom qui sia stat jutjat a mort per erradaque hagues feta si primerament no li era perdonada la pena de la mort et encara la colpa: e no deu esser cavaller aquell qui una vegada hagues reebuda cavalleria per escarn. E aço poria esser en tres maneres: la una que fos fet cavaller per alcu qui no hagues poder de fer cavallers la segona quan aquell qui la reeb no fos hom covinent perareebre cavalleria per alguna de les rahons que damunt havem dites: car jassia que aquell qui la donashagues poder de ferlo cavaller pero aquell no ho poriaesser per tal com reebia cosa que no li era deguda ni legudade reebre: e per ço fo antigament ordenat per dret que aquell qui voldria escarnir tan noble cosa de cavalleria romases escarnit per ella en manera que james haver no la pogues. Axi meseix ordenaren los antichs que alcu no reebes honor de cavalleria per preu de moneda ni daltra cosa ques donas per aquella que aparegue manera de compra: car be axi com linyatge nos pot comprar axi meseix la honorque ve per noblea la persona no la pot haver si donchsno es tal que la meresca per linyatge o per seno per bonea que haja en si.